100 informacji, które powinien posiadać recepcjonista – cz.4

31. PAPIEROSY – nałogowymi palaczami w hotelu są zwykle pracownicy części gastronomicznej. Często jednak papierosy kończą się również Gościom. Gdzie kupić papierosy w takiej sytuacji? Musisz posiadać tę wiedzę. Nawet w sytuacji, gdy zegar wybił właśnie trzecią w nocy w niedzielę.

32. FOLDER Z ZAKŁADKAMI – każdy z nas korzysta w bieżącej pracy z przeglądarki internetowej, która pozwala nam dotrzeć do kluczowych dla Gości informacji. Nie jesteśmy w stanie zapamiętać adresu każdej potrzebnej strony, a każdorazowe korzystanie z wyszukiwarki jest jedynie stratą czasu. Dlatego też każdy z Was powinien posiadać swój folder w pasku zakładek, w którym będzie przechowywał najważniejsze z punktu widzenia Waszego hotelu strony. Może to być strona z odlotami online na najbliższym lotnisku, strona zawierająca aktualności z najważniejszej atrakcji turystycznej w okolicy czy też tłumacz języków obcych.

33. OBSŁUGA TERMINALA KART KREDYTOWYCH – zwrot, uznanie, unieważnienie, pre-autoryzacja, dopełnienie pre-autoryzacji, Diners, klawisz Alpha. Żadne z tych pojęć nie powinno być Ci obce. Znasz terminal kart płatniczych jak własną kieszeń czy kojarzysz wyłącznie funkcje, które ktoś Ci kiedyś pokazał?

34. LISTA PROGRAMÓW TV – “Jak to, nie ma Telewizji TRWAM?” – zapytał swego czasu sędziwy Pan grubo po 70-tce. A recepcjonista… nie wiedział, bo i skąd miał wiedzieć, skoro nie została przygotowana lista programów TV dostępnych w pokojach. Każdy z Was powinien takim zestawieniem dysponować i znać postępowanie w przypadku, gdy w pokoju Gościa działają wszystkie programy poza tym, który jest akurat… najbardziej potrzebny 🙂

35. TRANSMISJE WYDARZEŃ SPORTOWYCH  – z informacją nr 34 związana jest kolejna kwestia – na którym kanale można obejrzeć dane wydarzenie sportowe? Sposoby na sprawdzanie mogą być różne, my jednak korzystamy ze strony www.tv.wp.pl. Umożliwia ona wyszukanie słowa, dzięki któremu odnajdziemy łatwo ewentualną transmisję z wydarzenia. Już dziś możecie sprawdzić jej działanie, wpisując “Szkocja” w wyszukiwarkę tego portalu – zobaczycie które stacje transmitują najbliższy mecz Polaków, a także… jego późniejsze retransmisje.

36. ROWERY – w dużych miastach problemu nie będzie, szczególnie w obliczu rozwoju sieci wypożyczalni miejskich typu KMKBike w Krakowie, Veturilo w Warszawie czy BBike w Bielsku-Białej. W mniejszych miejscowościach jest znacznie trudniej, choć wiele hoteli ma na swoim wyposażeniu kilka rowerów. Znajcie ich parametry, sposób zabezpieczania i… stan techniczny przed wypożyczeniem sprzętu!

37. ODPOWIEDNIE OTWARCIE ROZMOWY  – dzień dobry czy dobry wieczór? Good morning czy good evening? Z pewnością wielu z Was ma tego typu wątpliwości. Polska tradycja nie wyznacza godziny, od której winno się witać Gości słowami “Dobry wieczór”. Można więc przyjąć, że jest to moment, w którym na zewnątrz robi się po prostu ciemno. W języku angielskim reguły są proste: do godziny 12:00 mówimy “good morning”, od 12:00 do 18:00 “good afternoon”, a od 18:00 “good evening”. Pamiętajcie jednak o zasadzie, która nakazuje odpowiadać Gościom tym samym pozdrowieniem, który wystosowali oni. Nie odpowiadamy więc “dzień dobry” na powitanie “dobry wieczór”.

38. SŁOWA W OBCYM JĘZYKU  – wyobraź sobie, że wyjeżdżasz do Chin. Meldujesz się w hotelu, spędzasz w nim noc i schodząc na śniadanie zostajesz przywitany słowami “Dzień dobry” przez recepcjonistkę. Pozytywnie zaskoczony? Wiedz, że taki był jej zamiar! Mieliśmy okazję pracować z wieloma Koreańczykami – ich miny, gdy witaliśmy ich w hotelu koreańskim “Annyong haseyo?” były bezcenne. Naucz się kilku fraz w językach Gości, których obsługujecie najczęściej – zobaczysz jak mile będą zaskoczeni!

39. OBSŁUGA KSEROKOPIARKI – proste, prawda? A jednak bardzo często trudności sprawiają nam podstawowe kwestie. Pamiętajcie, że problemy kochają sytuacje, w których się spieszymy. Zawczasu więc sprawdźcie jak dotrzeć do wszystkich miejsc, w których może zaciąć się papier, jak kserować dwustronnie, jak pomniejszać i powiększać formaty czy też jak przyciemniać lub rozjaśniać kserowane dokumenty.

40. WIESZAKI – zgodnie z wymaganiami kategoryzacyjnymi każdy pokój hotelowy powinien być wyposażony w co najmniej 3 jednolite wieszaki na osobę. Część hoteli faktycznie rygorystycznie przestrzega tych przepisów, niemniej jednak zdarza się, że Gość przygarnie wieszak ze swoim ubraniem. Czy znasz miejsce, w którym dział housekeepingu przechowuje dodatkowe wieszaki dla Gości?

… ciąg dalszy nastąpi 🙂