“10 PYTAŃ DO…”, czyli wywiad z hotelarzem

ACDzisiejszą rozmową kontynuujemy cykl wywiadów z hotelarzami, którzy mogą się pochwalić sukcesami i zarazem chcą dzielić się swoją wiedzą. Opracowaliśmy dziesięć pytań, który będziemy zadawać przeróżnym osobom z naszej branży. Naszym kolejnym Gościem została osoba, którą śmiało możemy opisać jako Boutique Hotels Specialist.

Anna Bulina Chojnacka – General Manager w Villi Modiva, znajdującej się w nadmorskich Międzyzdrojach, specjalista w zakresie wprowadzania na rynek oraz zarządzania markami luksusowych hoteli butikowych. Wcześniej dyrektor zarządzający eleganckiego Tatra Chalet w Zakopanym. Swoje doświadczenie budowała także w hotelu o światowej renomie w Szwajcarii. Inicjator stworzenia polskiego łańcucha hoteli typu Boutique. Doświadczony pilot wycieczek krajowych i zagranicznych. Osiąga znakomite średnie oceny Gości w prowadzonych przez siebie obiektach (Villa Modiva – 9,7, Tatra Chalet – 9,6 wg ocen użytkowników portalu Booking.com), oba są najlepszymi w swoich miejscowościach wg ocen użytkowników TripAdvisora.

1. Jak długo pracuje Pani w hotelarstwie i dlaczego zdecydowała się Pani na taką pracę?
Już w szkole hotelarskiej pracowałam w zawodzie. W trakcie obowiązkowych praktyk dostałam propozycję pracy pod Tatrami i tam już zostałam. Udało mi sie poznać specyfikę pracy hotelarza w kilku kategoriach – od schroniska górskiego, aż do luksusowego hotelu butikowego.

2. Czy warto Pani zdaniem pracować w tej branży?
Tak. Turystyka bardzo szybko się rozwija i kariera zawodowa naprawdę zależy od Twojej kreatywności. Lubię to, że można rozwijać swoje pasje, pokazać swoją osobowość.

3. Czy istnieje sposób na osiągnięcie sukcesu zawodowego w hotelarstwie?
Nie istnieje wiele branż, w których sukces w tak dużym stopniu zależy od jednostki. Dla mnie hotelarstwo to pomoc w sprawianiu przyjemności tym, którzy potrzebują wypoczynku. Do tego potrzebna jest szczerość i zaangażowanie. Każdego dnia staram się pokazywać zespołowi jak niewiele trzeba, aby Gość wyjechał zadowolony i polecił nas!

4. Jakie są cechy idealnego recepcjonisty?
Otwartość. Chęć pomocy i nauki. To nie może być tylko uprzejmość. To za mało w dzisiejszych czasach. Czerpiemy radość z kontaktu z drugim człowiekiem. Tego nie dadzą nawet najbardziej designerskie czy luksusowe udogodnienia.

5. Na jakim programie hotelowym pracuje Pani hotel? Czy jesteście z niego zadowoleni?
Pracowałam na kilku rodzimych programach, często ważna była pomoc serwisu 24/7. Wybierając program ważnym jest, by poznać potrzeby konkretnego obiektu i do nich dopasować program oraz jego funkcje. Jestem zwolennikiem ułatwiania pracy, więc chętnie włączam nowe technologie do pracy hotelu i namawiam do tego pracowników.

6. Czy może Pani opisać najtrudniejszą sytuację związaną z Gośćmi hotelu w Pani karierze?
Raczej nie…, bo (ajć!) wszystkie związane są z rozbitym… drogim… szkłem…

7. Gdyby miała się Pani podjąć zarządzania jednym z trzech hoteli: czterogwiazdkowiec w Paryżu, resort na Tahiti lub niewielka chata agroturystyczna na Mazurach, który z nich zostałby przez Panią wybrana? I dlaczego oczywiście :)?
Trudne pytanie. Uwielbiam poznawać nowe miejsca. Bliski kontakt z przyrodą jest także bardzo ważny. Nie potrafiłabym wykonywać swoich obowiązków w miejscu, które mnie nie zachwyciło. Poproszę o kameralne miejsce. Gdzie jest możliwy kontakt Gościa z hotelarzem, bo w ten sposób powstaje to niepowtarzalne “coś”.

8. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez polskich recepcjonistów?
Znudzenie podczas wykonywania obowiązków. Jednak może nie do końca to wina samych recepcjonistów, często bardziej tych, którzy zarządzają ich pracą. Pracownik nie ma satysfakcji z pracy, Gość nie poleci miejsca innym, a hotel nie przynosi możliwego dochodu.

9. O godzinie 23:00 do recepcji przychodzi oburzony Gość, który nie może zasnąć z uwagi na niewygodny jego zdaniem materac. Żąda jego wymiany, a jeśli to niemożliwe zwrotu pieniędzy za pokój. Co w tej sytuacji powinien zrobić recepcjonista?
Przeprosić Rozumiem, że sytaucja jest krytyczna. Mam to szczęście, że w obiektach, z którymi współpracuję, wygoda Gości jest zawsze najważniejsza, a wygodne łóżko to przecież podstawa!

10. Co poradziłaby Pani osobom, które planują pracować w hotelarstwie?
Spróbujcie. Szukajcie miejsc, które Was fascynują. Takich, w których sami chcielibyście spędzić czas jako Gość. Zakochajcie się w miejscu i dajcie z siebie wszystko! I tego życzę każdemu w naszej branży.