„10 PYTAŃ DO…”, czyli wywiad z hotelarzem:

EBZapraszamy na kolejny wywiad z doświadczonym hotelarzem, którego wiedza może być ogromną pomocą dla osób pracujących w branży, ale także tych, którzy chcą pracować w hotelu. Opracowaliśmy dziesięć pytań, który będziemy zadawać przeróżnym osobom z naszej branży. Naszym kolejnym Gościem została osoba zarządzająca znanym resortowym obiektem BoniFaCio Spa & Sport Resort.

Ewa Bernecka – Absolwentka Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu im. H. Chodakowskiej. Z branżą hotelarską związała się ponad 16 lat temu. Swoją karierę rozpoczęła w Pensjonacie Daewoo Motor Polska w Lublinie. Następnie przez 4 lata pracowała w Hotelu Europa w Lublinie jako kierownik Recepcji i Służby Pięter. Najważniejszym etapem w zdobywaniu doświadczenia zawodowego był czas współpracy z hotelem Król Kazimierz w Kazimierzu Dolnym, gdzie zajmowała kolejno stanowiska: dyrektora Pionu Hotelowego, zastępcy dyrektora generalnego oraz od maja 2011 roku dyrektora generalnego. Obecnie zajmuje stanowisko dyrektora generalnego hotelu BoniFaCio Spa & Sport Resort, położonego na polanie leśnej niedaleko rzeki Wkry, w odległości około 70 km od Warszawy oraz około 20 km od Portu Lotniczego Modlin.

1. Jak długo pracuje Pani w hotelarstwie i dlaczego zdecydowała się Pani na taką pracę?

Już od 19 lat jestem związana z hotelarstwem i był to świadomy wybór. Przygodę tę rozpoczęłam od nauki w szkole hotelarskiej, która to utwierdziła mnie w mojej decyzji.

2. Czy warto Pani zdaniem pracować w tej branży?
Tak, jeśli tylko lubimy ludzi, a nie lubimy monotonii 🙂

3. Czy istnieje sposób na osiągnięcie sukcesu zawodowego w hotelarstwie?
Nie ma jednego sprawdzonego sposobu – myślę, że każdy może osiągnąć sukces w swojej dziedzinie zawodowej, o ile będzie swoją pracę wykonywał z pasją.

4. Jakie są cechy idealnego recepcjonisty?
Otwartość na ludzi i na zmiany – w hotelu żaden dzień nie jest identyczny.

5. Na jakim programie hotelowym pracuje Pani hotel? Czy jesteście z niego zadowoleni?
Obecnie pracuję na systemie Protel i jest to bardzo dobry program pod względem obsługi Gościa poprzez recepcję – łatwość rezerwacji, wystawiania faktur. Jednakże pod względem bankietów, konferencji i raportowania zdecydowanie jak dla mnie liderem nadal jest Fidelio, na którym pracowałam 6 lat.

6. Czy może Pani opisać najtrudniejszą sytuację związaną z Gośćmi hotelu w Pani karierze?
Nie ma trudnych sytuacji – wszystkie są do rozwiązania.

7. Gdyby miała się Pani podjąć zarządzania jednym z trzech hoteli: czterogwiazdkowiec w Paryżu, resort na Tahiti lub niewielka chata agroturystyczna na Mazurach, który z nich zostałby przez Panią wybrana? I dlaczego oczywiście :)?
Myślęm że ciężko byłoby mi się zdecydować – z jednej strony bardzo lubię ciepłe klimaty, z drugiej strony kocham Paryż, ale chyba nigdy nie chciałabym wyjeżdżać z Polski.

8. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez polskich recepcjonistów?
Brak wyczucia sytuacji – niestety przez wiele lat na każdym szkoleniu powtarza się młodym ludziom, że uśmiech jest najważniejszy w pracy recepcjonisty. I rzeczywiście jest to prawdą, ale uśmiech uśmiechowi nie jest równy. Osoby rozpoczynające pracę na recepcji, mając w głowie ciągle powtarzane zdanie „Proszę się uśmiechać”, zaczynają to zalecenie wprowadzać w życie niezależnie od sytuacji, w jakiej znajdą się z Gościem.

9. O godzinie 23:00 do recepcji przychodzi oburzony Gość, który nie może zasnąć z uwagi na niewygodny jego zdaniem materac. Żąda jego wymiany, a jeśli to niemożliwe zwrotu pieniędzy za pokój. Co w tej sytuacji powinien zrobić recepcjonista? Wysłuchać Gościa i okazać mu zrozumienie. Jeśli tylko istnieje możliwość, recepcjonista powinien zamienić pokój Gościa lub udostępnić inny pokój – tylko na noc – bez konieczności przenoszenia rzeczy w środku nocy.

10. Co poradziłaby Pani osobom, które planują pracować w hotelarstwie?
Trzeba brać pod uwagę, iż jest to branża bardzo wymagająca, której należy się poświęcić w dużym stopniu, ale za to satysfakcja, jaką daje ta praca, jest bezcenna.